Warsztaty edukacyjne

VR, kamera, akcja! Uczniowie SMS odkrywają medialną stronę sportu 10 VI 2025

12.06.2025

warsztaty_sms_krakow_10_vi_2025-1280.jpg

 

Dziesiątego czerwca 2025 roku uczniowie Szkoły Mistrzostwa Sportowego w Krakowie wzięli udział w specjalistycznych warsztatach organizowanych przez Wydział Nauk o Komunikacji Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Program zajęć obejmował trzy główne moduły tematyczne: technologię VR, media telewizyjne oraz dziennikarstwo sportowe. Celem wydarzenia było rozwijanie kompetencji medialnych uczniów, poszerzanie ich wiedzy o współczesnych technologiach oraz praktyczne przygotowanie do funkcjonowania w środowisku medialno-sportowym.

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość – immersja i nowe horyzonty

Część poświęcona technologii immersyjnej koncentrowała się na zrozumieniu różnic pomiędzy rzeczywistością wirtualną (VR), a rozszerzoną rzeczywistością (AR). Ważnym pojęciem omawianym podczas warsztatów była immersja, czyli głębokość „zanurzenia” użytkownika w doświadczeniu wirtualnym, kluczowa dla efektywności VR w różnych dziadzinach życia, takich jak: rozrywka, edukacja (np. nauka anatomii w środowisku 3D), medycyna (symulacje operacji), przemysł (szkolenia techniczne), a także w sport, gdzie VR wykorzystywany jest w treningach, analizie taktycznej i rekonwalescencji zawodników. Poruszono również kwestie wyzwań zdrowotnych, takich jak zmęczenie wzroku, zawroty głowy czy ryzyko uzależnienia od immersyjnych doświadczeń.

W trakcie dyskusji uczniowie zastanawiali się nad przyszłością tej technologii: czy kina VR staną się powszechnym standardem? Czy transmisje sportowe w 360° wyprą tradycyjne media? Warsztaty rozbudziły refleksję nad tym, jak VR może zmienić sposób, w jaki konsumujemy treści medialne i uczestniczymy w wydarzeniach sportowych.

Moduł telewizyjny – sport na wizji

Drugi moduł warsztatów poświęcony był organizacji i przebiegowi konferencji prasowej. Uczniowie mieli okazję przygotować się do wystąpień przed kamerami, wcielając się zarówno w rolę sportowców, jak i dziennikarzy. Ćwiczyli formułowanie odpowiedzi na trudne pytania, utrzymywanie kontaktu z mediami oraz zachowanie przed kamerą – wszystko w realistycznej scenerii konferencji prasowej po wydarzeniu sportowym. Warsztaty pozwoliły uczestnikom lepiej zrozumieć, jak wygląda komunikacja kryzysowa, kontrolowanie przekazu i budowanie wizerunku publicznego.

Dziennikarstwo sportowe – od pomysłu do kanału medialnego

W trzeciej części warsztatów uczniowie poznali realia pracy dziennikarzy sportowych w dobie cyfrowych mediów. Omawiano aktualne trendy, takie jak personalizacja przekazu, integracja z mediami społecznościowymi oraz rozwój platform wideo. Zajęcia obejmowały ćwiczenie praktyczne – stworzenie koncepcji własnego kanału sportowego na wybranej platformie video lub podcastowej. Uczniowie przygotowywali również plan promocji, strategię budowania marki osobistej oraz analizowali możliwości współpracy ze sponsorami i partnerami medialnymi.

Warsztaty były inspirującym doświadczeniem, łączącym nowoczesne technologie, praktyczne umiejętności dziennikarskie i pasję do sportu. Uczniowie SMS mieli okazję rozwijać kompetencje przyszłości w kontekście zarówno medialnym, jak i sportowym. Połączenie teorii z praktyką umożliwiło im nie tylko lepsze zrozumienie technologii VR i pracy w mediach, ale także spojrzenie na sport jako dziedzinę z ogromnym potencjałem komunikacyjnym i innowacyjnym.

Zobacz też
Wyjątkowa lekcja poza szkołą! (Facebook SMS Kraków)

Galeria

 

fundusze.png

reczpospolita.png

malopolska.png

ue.png

Dla Twojej wygody zbieramy ciasteczka, zgadza się na to? :)

Zapisano